Οδηγίες για γονείς – μαθητές

Περιεχόμενα


  • Τι είναι τηλεκπαίδευση
    Στην παραδοσιακή παροχή εκπαίδευσης οι εκπαιδευτής – εκπαιδευόμενος βρίσκονται στον ίδιο φυσικό χώρο, στον ίδιο χρόνο όπου παρέχεται η εκπαίδευση με πλήθος οπτικών και λεκτικών ερεθισμάτων χρησιμοποιώντας έντυπο και ψηφιακό υλικό.
    Μέσω της Τηλεκπαίδευσης μπορεί να παρασχεθεί εκπαίδευση χωρίς τη φυσική παρουσία εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου χρησιμοποιώντας ψηφιακό υλικό.
    Η Τηλεκπαίδευση χωρίζεται σε δυο κατηγορίες τη Σύγχρονη και την Ασύγχρονη
    Στη Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα άμεσης (σύγχρονης) επικοινωνίας εκμεταλλευόμενοι την υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης (teleconference). Σε αυτή την περίπτωση η διδασκαλία μοιάζει αρκετά με την συμβατική διδασκαλία, καθώς η αμφίδρομη επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευομένου υλοποιείται σε «πραγματικό χρόνο». Απλά, διδάσκων και ακροατήριο βρίσκονται σε διαφορετικούς χώρους. Όσο πιο εξελιγμένες είναι οι υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης, τόσο πιο αναβαθμισμένη είναι η επικοινωνία των συμμετεχόντων, προσεγγίζοντας ολοένα και περισσότερο την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη.
    Στην Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση, όπου οι συμμετέχοντες (εκπαιδευτές-εκπαιδευόμενοι) δεν έχουν την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας (ασύγχρονη). Το εκπαιδευτικό υλικό είναι ψηφιακό και παρέχεται στον εκπαιδευόμενο κατά κανόνα με την βοήθεια υπηρεσιών του διαδικτύου με δύο τρόπους: (α) είτε σταδιακά με την πορεία του μαθήματος, όπου ο καθηγητής καθορίζει την ροή της διδασκαλίας, (β) είτε ολόκληρο στην έναρξη του μαθήματος, όπου ο εκπαιδευόμενος προγραμματίζει ατομικά τον ρυθμό μάθησης.
    Πίνακας 1: Διαφορές μεταξύ των μορφών εκπαίδευσης

    Είδος Εκπαίδευσης Χώρος Χρόνος Εκπαιδευτικό Υλικό
    Παραδοσιακή Ίδιος Ίδιος Έντυπο και ψηφιακό
    Σύγχρονη Διαφορετικός Ίδιος Ψηφιακό
    Ασύγχρονη Διαφορετικός Διαφορετικός Ψηφιακό

    Η ασύγχρονη και η σύγχρονη τηλεκπαίδευση δεν εφαρμόζονται απαραίτητα ανεξάρτητα μεταξύ τους για την υλοποίηση μιας σειράς μαθημάτων, καθώς δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά η μία προς την άλλη. Αντίθετα, συχνά χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα και οι δύο αυτές τεχνολογίες, ώστε να συμπληρώνουν η μία την άλλη και να γίνεται εκμετάλλευση των πλεονεκτημάτων και των δύο. Για παράδειγμα, μία εισήγηση θα μπορούσε να γίνει με την χρήση υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης και στην συνέχεια το εκπαιδευτικό υλικό (σημειώσεις, ασκήσεις κλπ) ή και το video του μαθήματος να διανεμηθεί από υποδομές της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Επίσης, σε μαθήματα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης είναι δυνατόν (αν όχι απαραίτητο) κατά καιρούς να υλοποιούνται κάποιες ώρες τηλεδιάσκεψης, για την άμεση επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευμένων.
    Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας η εξ αποστάσεως διδασκαλία όπως αυτή εφαρμόζεται στη διάρκεια εφαρμογής των μέτρων προστασίας από τον Κωροναϊό, δεν υποκαθιστά το μάθημα στην τάξη. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα

  • Δομή Τηλεκπαίδευσης
    • Οργανωτική δομή
      • Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας
        Η Τηλεκπαίδευση έχει ως κύριο φορέα υλοποίησης και υποστήριξης την Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας.
      • Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου
        Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου της εκάστοτε Περιφέρειας Εκπαίδευσης συντονίζουν και υποστηρίζουν το εγχείρημα σε περιφερειακό επίπεδο.
      • Ομάδα Υποστήριξης Τηλεκπαίδευσης του Σχολείου
        Σε επίπεδο κάθε Σχολικής Μονάδας υπεύθυνη είναι η Ομάδα Υποστήριξης Τηλεκπαίδευσης του Σχολείου.
        Βασική αρμοδιότητα της Ομάδας Υποστήριξης Τηλεκπαίδευσης του Σχολείου είναι η τεχνική υποστήριξη των υπόλοιπων εκπαιδευτικών του Σχολείου κατά τον σχεδιασμό και καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τα μέλη της ομάδας μπορούν να συμμετέχουν και στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
        .
    • Εφαρμογή Τηλεκπαίδευσης
      • Συμμετέχοντες
        Η εφαρμογή της Τηλεκπαίδευσης γίνεται από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές του Σχολείου.
      • Διαμόρφωση προγράμματος
        Οι διευθυντές/διευθύντριες των σχολείων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, διαμορφώνουν το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.
      • Δημιουργία λογαριασμού μαθητή στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.)
        Οι γονείς χρειάζεται να δημιουργήσουν για τα παιδιά τους λογαριασμό στο Π.Σ.Δ. προκειμένου να χρησιμοποιούν το σύνολο των υπηρεσιών του. Αναλυτικές οδηγίες υπάρχουν στη σχετική σελίδα του σχολείου μας. Για τον αριθμό μητρώου του μαθητή μπορούν να επικοινωνήσουν με τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ή με τη διεύθυνση του Σχολείου.
      • Πρόγραμμα Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης
        Από το Υπουργείο Παιδείας έχει επιλεγεί να χρησιμοποιηθεί η πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης WEBEX της εταιρείας Cisco (https://minedu-gov-gr.webex.com/). Η χρήση αυτής της πλατφόρμας δεν είναι δεσμευτική για τον εκπαιδευτικό, αλλά προσφέρει μεγάλο πλήθος εργαλείων (γρήγορη ταχύτητα, διαμοιρασμός αρχείων και επιφάνειας εργασίας, σημείωση στοιχείων στην οθόνη, τηλεφωνική πρόσβαση μαθητών με αστική χρέωση τηλεφώνου), που συνεισφέρουν στην επιτυχία του εγχειρήματος.
        Ο εκπαιδευτικός της τάξης / μαθήματος θα σας στείλει στο e-mail ή με άλλο πρόσφορο μέσο (sms, messenger, whatsup, viber, ή άλλο) ένα σύνδεσμο (link) για να έχετε πρόσβαση στην εικονική του τάξη. Ο ίδιος ο σύνδεσμος θα ισχύει κάθε φορά. Και επιλέγοντάς τον θα συνδέεστε στην εικονική τάξη του εκπαιδευτικού για να παρακολουθήσετε το μάθημα σύμφωνα με το πρόγραμμα. Η πρόσβαση γίνεται χωρίς κάποιο κωδικό και χωρίς να χρειαστεί να εγκαταστήσετε κάποιο πρόγραμμα στον υπολογιστή, κινητό τηλέφωνο ή tablet. Η πρόσβαση γίνεται ακόμη και μέσω τηλεφώνου με αστική χρέωση.
        Η πρόσβαση μέσω τηλεφώνου γίνεται ακολουθώντας το σύνδεσμο που σας δίνετε και κάτω από το Join meeting (Συνδεθείτε σε συνάντηση), σας δίνεται η επιλογή να συνδεθείτε και με άλλα μέσα (More ways to join). Αφού το επιλέξετε, θα εμφανιστεί ένας σταθερός τηλεφωνικός αριθμός και ένας κωδικός πρόσβασης (access code). Καλώντας αυτό το νούμερο, και σχηματίζοντας τον κωδικό, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στην τηλεκπαίδευση μέσω σταθερού τηλεφώνου (απαραίτητη προϋπόθεση να μην είναι κλειδωμένο το μάθημα).
        Οι ώρες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί και μαθητές αλληλεπιδρούν στην πλατφόρμα ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, προτείνεται να είναι από 08:00 έως και 14:00. Σε κάθε περίπτωση τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές/τριες, εφόσον το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται και να αξιοποιούν την πλατφόρμα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και πέραν των προτεινόμενων ωρών αλληλεπίδρασης. Στο ενδεχόμενο που διαμορφωθεί άλλο ωράριο λειτουργίας για τη διευκόλυνση των μαθητών αλλά και για να μην επιβαρύνεται το σύστημα, οι Διευθυντές του σχολείου πρέπει να ενημερώσουν με κάθε πρόσφορο τρόπο τους γονείς των μαθητών.
        Στο ακόλουθο βίντεο περιγράφεται η διαδικασία σύνδεσης στην πλατφόρμα από την πλευρά του εκπαιδευτή:

        .

      • Πρόγραμμα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης
        Με την Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση έχουν τη δυνατότητα οι εκπαιδευτικοί να δημιουργούν ψηφιακά μαθήματα για τους μαθητές τους.
        Προτείνεται η χρησιμοποίηση κάποιας από τις πλατφόρμες του Υπουργείου Παιδείας, του e-me ή του e-class.
        Οδηγίες χρήσης της e-me για μαθητές
        Οι παρακάτω οδηγίες αφορούν κυρίως τους εκπαιδευτικούς. Μπορείτε όμως να τις δείτε ενημερωτικά.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα

  • Συχνές Ερωτήσεις για γονείς – μαθητές
    1. Πώς θα συνδεθώ;
      Ο εκπαιδευτικός θα σας στείλει ένα σύνδεσμο (link). Συνιστάται στους μαθητές να συνδέονται στην πλατφόρμα μέσω λογισμικού πλοήγησης (browser) κάνοντας κλικ απλά πάνω στο σύνδεσμο και όχι μέσω της εφαρμογής – δεν χρειάζεται να εγκαταστήσουν κανένα πρόγραμμα στον υπολογιστή τους.
    2. Το link που θα λάβω, θα ισχύει το ίδιο link για κάθε φορά που θέλουν να συνδεθώ;
      Κάθε εκπαιδευτικός έχει ένα ατομικό, προσωπικό link για την εικονική του τάξη. Θα ισχύει το ίδιο link κάθε φορά.
    3. Μήπως το σύστημα Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης αποκλείει τις πιο ασθενείς κοινωνικά ομάδες που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο;
      Κάθε γονέας μπορεί να συνδεθεί με την ψηφιακή τάξη και μέσω τηλεφωνικής γραμμής, με αστική χρέωση από σταθερό τηλέφωνο.
    4. Πώς μπορώ να συνδεθώ με σταθερό τηλέφωνο:
      Κάτω από το Join meeting (Συνδεθείτε σε συνάντηση), σας δίνεται η επιλογή να συνδεθείτε και με άλλα μέσα (More ways to join). Αφού το επιλέξετε, θα εμφανιστεί ένας σταθερός τηλεφωνικός αριθμός και ένας κωδικός πρόσβασης (access code). Καλώντας αυτό το νούμερο, και σχηματίζοντας τον κωδικό, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στην τηλεκπαίδευση μέσω σταθερού τηλεφώνου.
    5. Ποιος διαμορφώνει το πρόγραμμα;
      Οι διευθυντές/διευθύντριες των σχολείων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα διαμορφώνουν το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.
    6. Ποιο είναι το πρόγραμμα εφαρμογής;
      Αρχικά από τα Λύκεια, ακολουθούν τα Γυμνάσια και στο τέλος τα Δημοτικά.
    7. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία στους μαθητές θα αναπληρώσει τις χαμένες ώρες;
      Όχι. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν υποκαθιστά το μάθημα στην τάξη. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία.
    8. Ορισμένες χαρακτηριστικές λειτουργικότητες της πλατφόρμας;
      Κατά τη σύγχρονη διδασκαλία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να μοιραστεί με τους μαθητές του αρχεία, παρουσιάσεις, την εικόνα της οθόνης του, στην οποία έχει τη δυνατότητα να σημειώσει κ.ά. Επιπλέον, μεταξύ άλλων, μπορεί να επιβάλει την ησυχία, να «κλειδώσει» την τάξη, να βγάλει κάποιον μαθητή εκτός. Οι μαθητές, από την πλευρά τους, μπορούν να λάβουν το λόγο, να υποβάλουν ερωτήματα, να στείλουν γραπτά μηνύματα στον/στην εκπαιδευτικό τους, να «δουν» τους συμμαθητές τους. Είναι μία πλήρως διαδραστική τάξη μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού.
    9. Πώς μπορεί ένας μαθητής να ζητήσει το λόγο όταν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, που θα είναι όλοι οι μαθητές mute, έχει κάποια απορία;
      Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να ζητήσει εγγράφως το λόγο μέσω chat, καθώς και να βγάλει τον εαυτό του από τη σίγαση. Ο εκπαιδευτικός με τη σειρά του μπορεί να επιβάλει εκ νέου την ησυχία, καθώς και να απομακρύνει κάποιον μαθητή από την τάξη.
    10. Ποια προσωπικά δεδομένα μαθητών είναι απαραίτητα για τη συμμετοχή στην πλατφόρμα;
      1) Email (ή messenger ή οποιοδήποτε άλλο μέσο επικοινωνίας επιλέξει ο μαθητής): το οποίο ο μαθητής το δίνει μόνο στον Εκπαιδευτικό / Διευθυντή της σχολικής μονάδας προκειμένου να λαμβάνει εκεί τους συνδέσμους (link) για τα μαθήματά του.
      2) Ονοματεπώνυμο ή όνομα χρήστη (κατ’ επιλογή του μαθητή) το οποίο δηλώνεται από τον μαθητή κατά την είσοδο στην πλατφόρμα για να μπορεί ο εκπαιδευτικός να τον διακρίνει μέσα στην εικονική τάξη, να του δώσει τον λόγο κτλ.
      Συνιστάται στους μαθητές να συνδέονται στην πλατφόρμα μέσω λογισμικού πλοήγησης (browser) και όχι μέσω εφαρμογής.
    11. Γιατί επελέγησαν οι συγκεκριμένοι πάροχοι;
      Η επιλογή των εκάστοτε μεθόδων και εργαλείων γίνεται με γνώμονα ιδίως τις ποιοτικές και τεχνικές προδιαγραφές τους, και ειδικότερα την ασφάλεια, την τεχνική δυνατότητα ταυτόχρονης εξυπηρέτησης του μέγιστου αριθμού χρηστών και το φιλικό περιβάλλον εγκατάστασης και χρήσης, καθώς και την εμπειρία από την επιτυχή εφαρμογή τους – για ανάλογο σκοπό και σε αντίστοιχη κλίμακα – σε άλλες χώρες. Επισημαίνεται ότι το όλο εγχείρημα δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για το Κράτος. Το Υπουργείο θα συνεχίσει να διερευνά και άλλες μεθόδους και εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τη βέλτιστη παροχή εξ αποστάσεως διδασκαλίας στους μαθητές.
    12. Τι προβλέπεται για μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;
      Για τις παραπάνω περιπτώσεις, παρακαλούμε ανατρέξτε στην εγκύκλιο 39317/ΓΔ4/19-30-2020
    13. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα και σε διαφορετικές ώρες πέραν των προτεινόμενων ωρών (08:00 – 14:00);
      Οι ώρες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί αλληλεπιδρούν στην πλατφόρμα ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τους μαθητές και τις μαθήτριες των τμημάτων στα οποία διδάσκουν, προτείνεται να είναι από 08:00 έως και 14:00.
      Σε κάθε περίπτωση τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές/τριες, εφόσον το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται και να αξιοποιούν την πλατφόρμα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και πέραν των προτεινόμενων ωρών αλληλεπίδρασης. Στο ενδεχόμενο που διαμορφωθεί άλλο ωράριο λειτουργίας για τη διευκόλυνση των μαθητών αλλά και για να μην επιβαρύνεται το σύστημα και να το χρησιμοποιούν πρώτα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, οι Διευθυντές του σχολείου πρέπει να ενημερώσουν με κάθε πρόσφορο τρόπο τους γονείς των μαθητών.
    14. Τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών πως διαφυλάσσονται;
      Οι διαδικασίες που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τους χρήστες του ΠΣΔ είναι πλήρως εναρμονισμένες με όσα προβλέπονται από τον Νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 2016/679 και τις διατάξεις του νόμου 4624/2019 σε σχέση με την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
    15. Ποιος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών της ομάδας υποστήριξης;
      Βασική αρμοδιότητα της ομάδας εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης είναι η τεχνική υποστήριξη των υπόλοιπων εκπαιδευτικών του σχολείου κατά τον σχεδιασμό και καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τα μέλη της ομάδας μπορούν να συμμετέχουν και στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
    16. Μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν και άλλες πλατφόρμες;
      Η επιλογή της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της κάθε εκπαιδευτικού. Ενθαρρύνεται η χρήση της προτεινόμενης από το ΥΠΑΙΘ πλατφόρμας λόγω της προσφερόμενης ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων. Μέθοδοι και εργαλεία που τυχόν έχουν αναπτυχθεί και αξιοποιούνται ήδη από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς είναι δυνατόν να συνεχίσουν να αξιοποιούνται. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών και στη σχετική ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων σχετικά με την εφαρμογή του Νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα