Οδηγίες για εκπαιδευτικούς

Περιεχόμενα


  • Τι είναι τηλεκπαίδευση
    Στην παραδοσιακή παροχή εκπαίδευσης οι εκπαιδευτής – εκπαιδευόμενος βρίσκονται στον ίδιο φυσικό χώρο, στον ίδιο χρόνο όπου παρέχεται η εκπαίδευση με πλήθος οπτικών και λεκτικών ερεθισμάτων χρησιμοποιώντας έντυπο και ψηφιακό υλικό.
    Μέσω της Τηλεκπαίδευσης μπορεί να παρασχεθεί εκπαίδευση χωρίς τη φυσική παρουσία εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου χρησιμοποιώντας ψηφιακό υλικό.
    Η Τηλεκπαίδευση χωρίζεται σε δυο κατηγορίες τη Σύγχρονη και την Ασύγχρονη
    Στη Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα άμεσης (σύγχρονης) επικοινωνίας εκμεταλλευόμενοι την υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης (teleconference). Σε αυτή την περίπτωση η διδασκαλία μοιάζει αρκετά με την συμβατική διδασκαλία, καθώς η αμφίδρομη επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευομένου υλοποιείται σε «πραγματικό χρόνο». Απλά, διδάσκων και ακροατήριο βρίσκονται σε διαφορετικούς χώρους. Όσο πιο εξελιγμένες είναι οι υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης, τόσο πιο αναβαθμισμένη είναι η επικοινωνία των συμμετεχόντων, προσεγγίζοντας ολοένα και περισσότερο την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη.
    Στην Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση, όπου οι συμμετέχοντες (εκπαιδευτές-εκπαιδευόμενοι) δεν έχουν την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας (ασύγχρονη). Το εκπαιδευτικό υλικό είναι ψηφιακό και παρέχεται στον εκπαιδευόμενο κατά κανόνα με την βοήθεια υπηρεσιών του διαδικτύου με δύο τρόπους: (α) είτε σταδιακά με την πορεία του μαθήματος, όπου ο καθηγητής καθορίζει την ροή της διδασκαλίας, (β) είτε ολόκληρο στην έναρξη του μαθήματος, όπου ο εκπαιδευόμενος προγραμματίζει ατομικά τον ρυθμό μάθησης.
    Πίνακας 1: Διαφορές μεταξύ των μορφών εκπαίδευσης

    Είδος Εκπαίδευσης Χώρος Χρόνος Εκπαιδευτικό Υλικό
    Παραδοσιακή Ίδιος Ίδιος Έντυπο και ψηφιακό
    Σύγχρονη Διαφορετικός Ίδιος Ψηφιακό
    Ασύγχρονη Διαφορετικός Διαφορετικός Ψηφιακό

    Η ασύγχρονη και η σύγχρονη τηλεκπαίδευση δεν εφαρμόζονται απαραίτητα ανεξάρτητα μεταξύ τους για την υλοποίηση μιας σειράς μαθημάτων, καθώς δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά η μία προς την άλλη. Αντίθετα, συχνά χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα και οι δύο αυτές τεχνολογίες, ώστε να συμπληρώνουν η μία την άλλη και να γίνεται εκμετάλλευση των πλεονεκτημάτων και των δύο. Για παράδειγμα, μία εισήγηση θα μπορούσε να γίνει με την χρήση υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης και στην συνέχεια το εκπαιδευτικό υλικό (σημειώσεις, ασκήσεις κλπ) ή και το video του μαθήματος να διανεμηθεί από υποδομές της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Επίσης, σε μαθήματα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης είναι δυνατόν (αν όχι απαραίτητο) κατά καιρούς να υλοποιούνται κάποιες ώρες τηλεδιάσκεψης, για την άμεση επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευμένων.
    Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας η εξ αποστάσεως διδασκαλία όπως αυτή εφαρμόζεται στη διάρκεια εφαρμογής των μέτρων προστασίας από τον Κωροναϊό, δεν υποκαθιστά το μάθημα στην τάξη. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα

  • Δομή Τηλεκπαίδευσης
    • Οργανωτική δομή
      • Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας
        Η Τηλεκπαίδευση έχει ως κύριο φορέα υλοποίησης και υποστήριξης την Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας.
      • Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου
        Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου της εκάστοτε Περιφέρειας Εκπαίδευσης συντονίζουν και υποστηρίζουν το εγχείρημα σε περιφερειακό επίπεδο.
      • Ομάδα Υποστήριξης Τηλεκπαίδευσης του Σχολείου
        Σε επίπεδο κάθε Σχολικής Μονάδας υπεύθυνη είναι η Ομάδα Υποστήριξης Τηλεκπαίδευσης του Σχολείου.
        Βασική αρμοδιότητα της Ομάδας Υποστήριξης Τηλεκπαίδευσης του Σχολείου είναι η τεχνική υποστήριξη των υπόλοιπων εκπαιδευτικών του Σχολείου κατά τον σχεδιασμό και καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τα μέλη της ομάδας μπορούν να συμμετέχουν και στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
        .
    • Εφαρμογή Τηλεκπαίδευσης
      • Συμμετέχοντες
        Η εφαρμογή της Τηλεκπαίδευσης γίνεται από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές του Σχολείου.
      • Διαμόρφωση προγράμματος
        Οι διευθυντές/διευθύντριες των σχολείων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, διαμορφώνουν το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.
      • Δημιουργία λογαριασμού μαθητή στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.)
        Ήδη το σχολείο έχει ενημερώσει τους γονείς να δημιουργήσουν για τα παιδιά τους λογαριασμό στο Π.Σ.Δ. προκειμένου να χρησιμοποιούν το σύνολο των υπηρεσιών του. Αναλυτικές οδηγίες υπάρχουν στη σχετική σελίδα του σχολείου μας. Οι εκπαιδευτικοί συμβουλεύουν τους γονείς σε περίπτωση που δεν γνωρίζουν τον αριθμό μητρώου του μαθητή.
      • Πρόγραμμα Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης
        Σε πρώτη φάση θα πραγματοποιηθεί Σύγχρονη Συνάντηση – Τηλεκπαίδευση των εκπαιδευτικών με τη συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου Δρ Κλεοπάτρα Βασιλείου, έως την Παρασκευή 27-03-2020. Η συνεδρία έχει ως στόχο την υποστήριξη των εκπαιδευτικών για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το κρίνουν απαραίτητο, να απευθύνονται στον/στην Συντονιστή/τρια Εκπαιδευτικού Έργου για θέματα τα οποία αφορούν στην υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας.
        Εντός των επόμενων ημερών αναμένουμε από το Υπουργείο Παιδείας να δημιουργήσει και για τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης τους λογαριασμούς στο επιλεγμένο σύστημα Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης. (Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη 25-03-2020)
        Από το Υπουργείο Παιδείας έχει επιλεγεί να χρησιμοποιηθεί η πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης WEBEX της εταιρείας Cisco (https://minedu-gov-gr.webex.com/). Η χρήση αυτής της πλατφόρμας δεν είναι δεσμευτική για τον εκπαιδευτικό, αλλά προσφέρει μεγάλο πλήθος εργαλείων (γρήγορη ταχύτητα, διαμοιρασμός αρχείων και επιφάνειας εργασίας, σημείωση στοιχείων στην οθόνη, τηλεφωνική πρόσβαση μαθητών με αστική χρέωση τηλεφώνου), που συνεισφέρουν στην επιτυχία του εγχειρήματος.
        Για να πραγματοποιήσετε Σύγχρονο Μάθημα μέσω της πλατφόρμας χρειάζεται να χρησιμοποιείτε υπολογιστή με λειτουργικό σύστημα Windows και να εγκαταστήσετε το κατάλληλο πρόγραμμα.
        Σας παρακαλούμε να περιμένετε την αποστολή του συνδέσμου από την ψηφιακή πλατφόρμα του ΥΠΑΙΘ (ηλεκτρονική διεύθυνση webex_comm@webex.com) στην προσωπική σας ηλεκτρονική διεύθυνση και να μην προσπαθήσετε μόνοι σας να δημιουργήσετε δωρεάν λογαριασμό (freeaccount) στην ιστοσελίδα της CiscoWebex(είτε WebexMeetings, είτε WebexTeams).

        Κατεβάστε τις οδηγίες εγκατάστασης εφαρμογής τηλεκπαίδευσης (Webex Meetings).
        Κατεβάστε τις οδηγίες χρήσης εφαρμογής τηλε-εκπαίδευσης (Webex Meetings).
        Κάθε εκπαιδευτικός αποκτά ένα δικό του εικονικό δωμάτιο το οποίο έχει ένα δικό του σύνδεσμο (link), το σύνδεσμο αυτό στέλνει στο e-mail των γονέων ή των μαθητών (ή με άλλο πρόσφορο μέσο όπως sms, messenger, whatsup, viber, ή άλλο) για να έχουν πρόσβαση στην εικονική του τάξη. Ο ίδιος ο σύνδεσμος θα ισχύει κάθε φορά.
        Η πρόσβαση των γονέων στην εικονική τάξη γίνεται χωρίς κάποιο κωδικό και χωρίς να χρειαστεί να εγκαταστήσει κάποιο πρόγραμμα στον υπολογιστή, κινητό τηλέφωνο ή tablet. Η πρόσβαση γίνεται ακόμη και μέσω τηλεφώνου με αστική χρέωση.
        Η πρόσβαση μέσω τηλεφώνου γίνεται ακολουθώντας το σύνδεσμο που σας δίνετε και κάτω από το Join meeting (Συνδεθείτε σε συνάντηση), σας δίνεται η επιλογή να συνδεθείτε και με άλλα μέσα (More ways to join). Αφού το επιλέξετε, θα εμφανιστεί ένας σταθερός τηλεφωνικός αριθμός και ένας κωδικός πρόσβασης (access code). Καλώντας αυτό το νούμερο, και σχηματίζοντας τον κωδικό, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στην τηλεκπαίδευση μέσω σταθερού τηλεφώνου (απαραίτητη προϋπόθεση να μην είναι κλειδωμένο το μάθημα).
        Οι ώρες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί και μαθητές αλληλεπιδρούν στην πλατφόρμα ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, προτείνεται να είναι από 08:00 έως και 14:00. Σε κάθε περίπτωση τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές/τριες, εφόσον το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται και να αξιοποιούν την πλατφόρμα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και πέραν των προτεινόμενων ωρών αλληλεπίδρασης. Στο ενδεχόμενο που διαμορφωθεί άλλο ωράριο λειτουργίας για τη διευκόλυνση των μαθητών αλλά και για να μην επιβαρύνεται το σύστημα, οι Διευθυντές του σχολείου πρέπει να ενημερώσουν με κάθε πρόσφορο τρόπο τους γονείς των μαθητών.
        Η υποστήριξη που παρέχεται στους εκπαιδευτικούς είναι δυο επιπέδων:
        – 1ο επίπεδο υποστήριξης: Απευθύνεστε στην ομάδα υποστήριξης του σχολείου τους, που αποτελείται από την διευθύντρια και τον εκπαιδευτικό πληροφορικής
        – 2ο επίπεδο υποστήριξης: η ομάδα υποστήριξης του σχολείου μπορεί να επικοινωνεί με το Help Desk της Κεντρικής Ομάδας Τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων στο τηλέφωνο 210-3443949 κάθε μέρα 8πμ-8μμ. E-mail: cst@minedu.gov.gr
        Συνοπτικά τα βήματα για την πραγματοποίηση Σύγχρονης Διδασκαλίας είναι:
        1. Πρώτο βήμα είναι η δημιουργία λογαριασμού – account και η είσοδος στην εφαρμογή.
        2. Στη συνέχεια βρίσκετε το σύνδεσμο της ψηφιακής αίθουσας virtual classroom και ενημερώνετε τους μαθητές σας, δηλαδή τους προσθέτετε (Θα παρατηρήσετε άνω δεξιά
        ότι το εικονίδιο της τάξης είναι μαύρο. Αυτό σημαίνει ότι η τάξη είναι κλειδωμένη). Προσοχή αν η τάξη είναι κλειδωμένη δεν μπορεί να συνδεθεί κάποιος μέσω τηλεφώνου σε αυτή.
        3. Για να ξεκινήσετε τη διδασκαλία σας, χρησιμοποιείτε την εντολή start meeting. Το περιβάλλον της τάξης (grid view) σας δείχνει τους μαθητές που είναι μέσα σε αυτήν.
        4. Καλό θα είναι να απενεργοποιήσετε την εντολή anyone share, ώστε να έχουν πρόσβαση όσα άτομα καλείτε εσείς να συμμετέχουν.
        5. Θα πρέπει να ενεργοποιήσετε την εντολή mute on entry, ώστε να μην ακούγεται ο θόρυβος από τον κάθε μαθητή.
        6. Πατώντας το όνομα του μαθητή, ανοίγει η καρτέλα του.
        7. Για να εισέλθουν στην τάξη οι αργοπορημένοι μαθητές περιμένουν την άδειά σας, η οποία δίνεται με την εντολή admit.
        8. Όπως ειπώθηκε ήδη, η ψηφιακή τάξη είναι κλειδωμένη. Άνω αριστερά υπάρχει εντολή unlock meeting, σε περίπτωση που θέλετε να ξεκλειδώσετε, κυρίως για να συνδεθεί κάποιος τηλεφωνικά.
        9. Η ψηφιακή τάξη είναι μία διαδραστική εφαρμογή. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να μοιραστείτε αρχεία με την εντολή share content. Screen 1= share. Τα αρχεία μπορείτε να τα πάρετε από τα ψηφιακά αποθετήρια του Υπουργείου Παιδείας. Στην περίπτωση που θέλετε να μοιραστείτε αρχείο με ήχο, η βίντεο ακολουθείτε την εντολή: Optimize for video
        and Audio=share. Στην αυτή περίπτωση οι μαθητές σας βλέπουν την οθόνη του υπολογιστή σας με το αρχείο που μοιράζεστε μαζί τους, oπότε καλό θα είναι να μην έχετε στην επιφάνεια εργασίας προσωπικά αρχεία.
        10. Στην περίπτωση που θέλετε να σχεδιάσετε στην οθόνη, η εντολή είναι annotate και μπορεί να γίνει ταυτόχρονα με τους μαθητές.
        11. Η εντολή information δίνει πληροφορίες για την αίθουσά σας.
        12. Ολοκληρώνοντας τη διδασκαλία σας, για να κλείσετε την ψηφιακή αίθουσα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εντολή End meeting.
        13. Για ερωτήσεις, προβλήματα και διευκρινίσεις χρησιμοποιήστε την εντολή Help= health checker. Σύντομα θα υπάρξει helpdesk σε κάθε περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
        14. Τέλος, μία περιήγηση, την οποία θα κάνετε μόνοι σας από το μενού Άνω αριστερά, θα ήταν πάρα πολύ χρήσιμη για να ανακαλύψετε τις δυνατότητες της ψηφιακής σας αίθουσας
        .

      • Πρόγραμμα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης
        Με την Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση έχουν τη δυνατότητα οι εκπαιδευτικοί να δημιουργούν ψηφιακά μαθήματα για τους μαθητές τους.
        Προτείνεται η χρησιμοποίηση κάποιας από τις πλατφόρμες του Υπουργείου Παιδείας, του e-me ή του e-class.
        Προσοχή, μην χρησιμοποιήσετε το Google Classroom με τους μαθητές σας μιας και χρειάζεται ειδική συμφωνία του Σχολείου σας με την Google.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα

  • Συχνές Ερωτήσεις
    1. [Εκπαιδευτικός] Δεν έχω λάβει τον ατομικό σύνδεσμο (link) εγκατάστασης της εφαρμογής Webex:
      Επιβεβαίωση στοιχείων Myschool: Παρακαλούμε να επιβεβαιώσετε ότι οι ηλεκτρονικές σας διευθύνσεις (email) είναι σωστά καταχωρημένες στο myschool. Καθημερινά, η Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης ελέγχει την πληρότητα του myschool και προχωρά σε σχετικές ενέργειες, προκειμένου να λάβετε το email με τον σύνδεσμο ενεργοποίησης της ηλεκτρονικής σας τάξης.
      Δημιουργήσατε δωρεάν λογαριασμό (free account) Webex (Webex Meetings ή Webex Teams), προτού να σας έχει έρθει ο σύνδεσμος στο προσωπικό σας email. Σε περίπτωση που έχετε ήδη δημιουργήσει τον δωρεάν λογαριασμό, παρακαλούμε να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα:
      A. Κατεβάστε τις οδηγίες προκειμένου να απεγκαταστήσετε την δωρεάν έκδοση του Webex και να προβείτε στην εγκατάσταση της έκδοσης του λογισμικού που παρέχεται από το Υπουργείο και που σας δίνει πλήρη πρόσβαση την πλατφόρμα.
      B. Παρακαλούμε όταν ολοκληρώσετε την διαδικασία, να στείλετε το ακόλουθο μήνυμα μέσω email στο cst@minedu.gov.gr: «Ολοκλήρωσα την διαδικασία απεγκατάστασης της δωρεάν έκδοσης του webex με την οποία είχε συνδεθεί το email μου».
      Εναλλακτικά, εάν δεν επιθυμείτε να ακολουθήσετε τη διαδικασία που αναγράφεται στις οδηγίες, μπορείτε να δηλώσετε ένα νέο email στο myschool που να μην έχει συνδεθεί με webex λογαριασμό στο παρελθόν. Τα επικαιροποιημένα αυτά email συλλέγονται στο τέλος της ημέρας και αποστέλλονται σε αυτά σύνδεσμοι ενεργοποίησης (δεν απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες από εσάς).
      Για περαιτέρω απορίες παρακαλούμε α) να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που σας έχουν αποσταλεί, β) να επικοινωνήσετε με την ομάδα υποστήριξης του σχολείου σας. Εάν εξακολουθείτε να έχετε απορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε εκ νέου με την Κεντρική Ομάδα Υποστήριξης.
    2. [Εκπαιδευτικός] Μου εμφανίζεται ο μήνυμα “Unauthorized”. Τι κάνω:
      Σε περίπτωση που σας εμφανιστεί το μήνυμα “Unauthorized” παρακαλούμε να αποστείλετε ένα νέο email που δεν έχει συνδεθεί στο παρελθόν με κανένα λογαριασμό Webex, στο cst@minedu.gov.gr. Παρακαλούμε ο τίτλος του ηλεκτρονικού σας μηνύματος να αναφέρει: «Νέο email λόγω unauthorized».
      Για περαιτέρω απορίες παρακαλούμε α) να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που σας έχουν αποσταλεί, β) να επικοινωνήσετε με την ομάδα υποστήριξης του σχολείου σας. Εάν εξακολουθείτε να έχετε απορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε εκ νέου με την Κεντρική Ομάδα Υποστήριξης.
    3. Σχολικές μονάδες και εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να συμμετάσχουν τώρα στο πρόγραμμα πού θα αποστέλλουν τα στοιχεία τους για να λάβουν οδηγίες;
      Σύνδεσμος (link) συμμετοχής θα δοθεί σε όλους τους εκπαιδευτικούς. Η Κεντρική Ομάδα Τηλεκπαίδευσης ΥΠΑΙΘ, μετά από πλήρη ενημέρωση των δομών εκπαίδευσης, αποστέλλει σύνδεσμο στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις του myschool.
      Επομένως παρακαλούμε για την άμεση επικαιροποίηση των email στο myschool από τον διευθυντή του κάθε σχολείου. Δεν απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες από εσάς.
    4. Επίσης, το link θα το στείλω στους μαθητές με e mail; Θα ισχύει το ίδιο link για κάθε φορά που θέλουν να συνδεθούν;
      Μετά την ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων και μαθητών στη βάση των οδηγιών που έχουν δοθεί από το Υπουργείο, μπορείτε να αποστείλετε το link στο μαθητή μέσω email, messenger, κινητό, όπως επιλέξετε. Κάθε εκπαιδευτικός έχει ένα ατομικό, προσωπικό link για την εικονική του τάξη. Θα ισχύει το ίδιο link κάθε φορά.
    5. Μήπως το σύστημα αυτό αποκλείει τις πιο ασθενείς κοινωνικά ομάδες που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο;
      Επ’ ουδενί. Κατ’ αρχάς, σχεδόν όλες οι οικογένειες με παιδιά έχουν πρόσβαση σε σταθερή σύνδεση ίντερνετ και χωρίς περιορισμό δεδομένων (βάσει στοιχείων από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης). Επιπλέον, όμως, μπορεί κανείς να συνδεθεί με την ψηφιακή τάξη και μέσω τηλεφωνικής γραμμής, με αστική χρέωση από σταθερό τηλέφωνο.
    6. Πώς μπορώ να συνδεθώ με σταθερό τηλέφωνο:
      Κάτω από το Join meeting (Συνδεθείτε σε συνάντηση), σας δίνεται η επιλογή να συνδεθείτε και με άλλα μέσα (More ways to join). Αφού το επιλέξετε, θα εμφανιστεί ένας σταθερός τηλεφωνικός αριθμός και ένας κωδικός πρόσβασης (access code). Καλώντας αυτό το νούμερο, και σχηματίζοντας τον κωδικό, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στην τηλεκπαίδευση μέσω σταθερού τηλεφώνου.
    7. Ποιος διαμορφώνει το πρόγραμμα;
      Οι διευθυντές/διευθύντριες των σχολείων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα διαμορφώνουν το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη. Αποδεικνύουμε έμπρακτα, ακόμη μία φορά, την εμπιστοσύνη μας στον εκπαιδευτικό, τη στήριξη στη μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία της σχολικής μονάδας.
      Επίσης, για λόγους ασφαλείας, σας παρακαλούμε το εβδομαδιαίο πρόγραμμα και οι σύνδεσμοι να μην κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά να ανταλλάσσονται μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων ή chat.
    8. Ποιος θα βοηθάει τους εκπαιδευτικούς αν χρειάζονται βοήθεια για να συνδεθούν;
      1ο επίπεδο υποστήριξης: οι εκπαιδευτικοί θα απευθύνονται στην ομάδα υποστήριξης του σχολείου τους, που αποτελείται από τον διευθυντή και έναν τουλάχιστον εκπαιδευτικό πληροφορικής (ΠΕ86) ή με εξοικείωση σε ΤΠΕ.
      2ο επίπεδο υποστήριξης: η ομάδα υποστήριξης του σχολείου μπορεί να επικοινωνεί με το Help Desk της Κεντρικής Ομάδας Τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
      210-3443949 κάθε μέρα 8πμ-8μμ.
      Email: cst@minedu.gov.gr
      Θερμή παράκληση:
      Προτού επικοινωνήσετε μαζί μας, παρακαλούμε α) να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες εγκατάστασης και χρήσης (βλ. 2 παραπάνω), και β) να επικοινωνήσετε με την ομάδα υποστήριξης του σχολείου σας.
    9. Ποιο είναι το πρόγραμμα εφαρμογής;
      Αυτήν την εβδομάδα στα Λύκεια της χώρας, από την ερχόμενη εβδομάδα θα περάσουμε στα Γυμνάσια και εν συνεχεία στα Δημοτικά.
    10. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία στους μαθητές θα αναπληρώσει τις χαμένες ώρες;
      Όχι. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν υποκαθιστά το μάθημα στην τάξη. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία.
    11. Ορισμένες χαρακτηριστικές λειτουργικότητες της πλατφόρμας;
      Κατά τη σύγχρονη διδασκαλία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να μοιραστεί με τους μαθητές του αρχεία, παρουσιάσεις, την εικόνα της οθόνης του, στην οποία έχει τη δυνατότητα να σημειώσει κ.ά. Επιπλέον, μεταξύ άλλων, μπορεί να επιβάλει την ησυχία, να «κλειδώσει» την τάξη, να βγάλει κάποιον μαθητή εκτός. Οι μαθητές, από την πλευρά τους, μπορούν να λάβουν το λόγο, να υποβάλουν ερωτήματα, να στείλουν γραπτά μηνύματα στον/στην εκπαιδευτικό τους, να «δουν» τους συμμαθητές τους. Είναι μία πλήρως διαδραστική τάξη μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού.
    12. Πώς μπορεί ένας μαθητής να ζητήσει το λόγο όταν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, που θα είναι όλοι οι μαθητές mute, έχει κάποια απορία;
      Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να ζητήσει εγγράφως το λόγο μέσω chat, καθώς και να βγάλει τον εαυτό του από τη σίγαση. Ο εκπαιδευτικός με τη σειρά του μπορεί να επιβάλει εκ νέου την ησυχία, καθώς και να απομακρύνει κάποιον μαθητή από την τάξη.
    13. Ποια προσωπικά δεδομένα μαθητών είναι απαραίτητα για τη συμμετοχή στην πλατφόρμα;
      1) Email (ή messenger ή οποιοδήποτε άλλο μέσο επικοινωνίας επιλέξει ο μαθητής): το οποίο ο μαθητής το δίνει μόνο στον Εκπαιδευτικό / Διευθυντή της σχολικής μονάδας προκειμένου να λαμβάνει εκεί τους συνδέσμους (link) για τα μαθήματά του.
      2) Ονοματεπώνυμο ή όνομα χρήστη (κατ’ επιλογή του μαθητή) το οποίο δηλώνεται από τον μαθητή κατά την είσοδο στην πλατφόρμα για να μπορεί ο εκπαιδευτικός να τον διακρίνει μέσα στην εικονική τάξη, να του δώσει τον λόγο κτλ.
      Συνιστάται στους μαθητές να συνδέονται στην πλατφόρμα μέσω λογισμικού πλοήγησης (browser) και όχι μέσω εφαρμογής.
    14. Γιατί επελέγησαν οι συγκεκριμένοι πάροχοι;
      Η επιλογή των εκάστοτε μεθόδων και εργαλείων γίνεται με γνώμονα ιδίως τις ποιοτικές και τεχνικές προδιαγραφές τους, και ειδικότερα την ασφάλεια, την τεχνική δυνατότητα ταυτόχρονης εξυπηρέτησης του μέγιστου αριθμού χρηστών και το φιλικό περιβάλλον εγκατάστασης και χρήσης, καθώς και την εμπειρία από την επιτυχή εφαρμογή τους – για ανάλογο σκοπό και σε αντίστοιχη κλίμακα – σε άλλες χώρες. Επισημαίνεται ότι το όλο εγχείρημα δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για το Κράτος. Το Υπουργείο θα συνεχίσει να διερευνά και άλλες μεθόδους και εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τη βέλτιστη παροχή εξ αποστάσεως διδασκαλίας στους μαθητές.
    15. Τι προβλέπεται για μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;
      Για τις παραπάνω περιπτώσεις, παρακαλούμε ανατρέξτε στην εγκύκλιο 39317/ΓΔ4/19-30-2020
    16. Οι ενημερωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών με τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου είναι υποχρεωτικές;
      Οι ενημερωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών με τους/τις συντονιστές/στριες εκπαιδευτικού έργου έχουν ως στόχο την υποστήριξη των εκπαιδευτικών για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το κρίνουν απαραίτητο, να απευθύνονται στον/στην Συντονιστή/τρια Εκπαιδευτικού Έργου για θέματα τα οποία αφορούν στην υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας.
    17. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα και σε διαφορετικές ώρες πέραν των προτεινόμενων ωρών (08:00 – 14:00);
      Οι ώρες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί αλληλεπιδρούν στην πλατφόρμα ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τους μαθητές και τις μαθήτριες των τμημάτων στα οποία διδάσκουν, προτείνεται να είναι από 08:00 έως και 14:00.
      Σε κάθε περίπτωση τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές/τριες, εφόσον το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται και να αξιοποιούν την πλατφόρμα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και πέραν των προτεινόμενων ωρών αλληλεπίδρασης. Στο ενδεχόμενο που διαμορφωθεί άλλο ωράριο λειτουργίας για τη διευκόλυνση των μαθητών αλλά και για να μην επιβαρύνεται το σύστημα και να το χρησιμοποιούν πρώτα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, οι Διευθυντές του σχολείου πρέπει να ενημερώσουν με κάθε πρόσφορο τρόπο τους γονείς των μαθητών.
    18. Τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών πως διαφυλάσσονται;
      Οι διαδικασίες που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τους χρήστες του ΠΣΔ είναι πλήρως εναρμονισμένες με όσα προβλέπονται από τον Νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 2016/679 και τις διατάξεις του νόμου 4624/2019 σε σχέση με την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
    19. Ποιος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών της ομάδας υποστήριξης;
      Βασική αρμοδιότητα της ομάδας εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης είναι η τεχνική υποστήριξη των υπόλοιπων εκπαιδευτικών του σχολείου κατά τον σχεδιασμό και καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τα μέλη της ομάδας μπορούν να συμμετέχουν και στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
    20. Μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν και άλλες πλατφόρμες;
      Η επιλογή της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της κάθε εκπαιδευτικού. Ενθαρρύνεται η χρήση της προτεινόμενης από το ΥΠΑΙΘ πλατφόρμας λόγω της προσφερόμενης ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων. Μέθοδοι και εργαλεία που τυχόν έχουν αναπτυχθεί και αξιοποιούνται ήδη από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς είναι δυνατόν να συνεχίσουν να αξιοποιούνται. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών και στη σχετική ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων σχετικά με την εφαρμογή του Νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα